Thursday, August 26, 2010

Tema: Kemerdekaan Malaysia ke-53

Sambutan Hari Kemerdekaan ke-53 (31 Ogos 2010)

Sambutan Hari Malaysia 2010


Setiap tahun pada tanggal 31 Ogos masyarakat Malaysia akan meraikan Hari Kemerdekaan Bagi Tanah Melayu dan pada tanggal 16 September pula diikhtiraf sebagai Hari Malaysia. Sebagai pelajar, berikan pandangan anda berkaitan erti kedua-dua sambutan tersebut bagi diri anda.

2 comments:

  1. Cikgu Aimarashid bin Mohamad NorAugust 26, 2010 at 7:59 AM

    Assalamu'alaikum dan salam sejahtera.

    Pelajar yang menyertai ruangan forum ini diminta agar menulis nama dan tingkatan pada "commen as:Name / URL" (Tulis pada ruangan Name sahaja)

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Cikgu Aimarashid bin Mohamad NorAugust 30, 2010 at 5:06 AM

    Hari Kebangsaan atau Hari Merdeka yang jatuh pada tanggal 31 Ogos merupakan hari kebebasan yang diberikan oleh British ke atas Tanah Melayu, ketika itu dikenali sebagai Malaya hasil rundingan oleh wakil Malaysia ke Britain. Hari Malaysia mula merupakan detik bersejarah dimana kemasukan Sabah dan Sarawak serta Tanah Melayu membentuk satu gagasan baru yang dikenali sebagai MALAYSIA.

    Peristiwa disebalik kedua-dua tarikh keramat memberikan 1001 satu pengertian bagi individu yang berada di Malayisa. Apatah lagi kepada mereka-mereka yang merasai detik-detik bersejarah tersebut. Sekian 53 tahun kita mengecapi nikmat kemerdekaan, sikap kecintaan pada generasi kini kian pudar dan lutur lantara buta serta jahilnya mereka terhadap pengertian 'kemerdekaan' itu sendiri. Benarlah, mengisi dan mempertahan kemerdekaan merupakan sesuatu yang amat sukar. Ayuh, sama-samalah kita mengorak langkah bagi menzahirkan tanda kecintaan dan taat setia terhadap negara kita, iaitu MALAYSIA.

    ReplyDelete